Konsekwencje braku terminowego udzielenia odpowiedzi na reklamację konsumenta
Przedsiębiorca ma określony czas na to, aby udzielić konsumentowi odpowiedzi na zgłoszoną przez niego reklamację. Jeżeli uchybi terminowi, musi liczyć się z negatywnymi dla niego konsekwencjami.
Kwestię terminu odpowiedzi na reklamację konsumenta reguluje przepis art. 7a ustawy o prawach konsumenta. Wynika z niego, że termin ten wynosi 14 dni od dnia otrzymania reklamacji, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Naruszenie tego obowiązku przez przedsiębiorcę może być dla niego brzemienne w skutkach. Albowiem brak odpowiedzi we wskazanym terminie jest równoznaczny z uznaniem reklamacji. Co więcej, odpowiedź na reklamację musi być udzielona w określonej formie, tj. na papierze lub innym trwałym nośniku. Tylko wtedy spełnia ustawowe przesłanki. W przeciwnym razie (np. jeśli przedsiębiorca udzieli odpowiedzi wyłącznie ustnie) uważa się, że przedsiębiorca reklamację uznał.
Jednak co istotne, nieudzielenie przez przedsiębiorcę w ustawowym terminie odpowiedzi na reklamację złożoną przez konsumenta nie pozbawia go możliwości kwestionowania w procesie zasadności dochodzonego roszczenia tak co do zasady, jak i co do wysokości. Jak wskazał Sąd Okręgowy w Łodzi, w wyroku z dnia 16 grudnia 2020 r. (sygn. III Ca 2770/19), należy jedynie uznać, że nieudzielenie odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie powoduje jedynie, że na sprzedawcy spoczywa ciężar dowodu, że kupującemu nie przysługuje roszczenie lub przysługuje w niższej wysokości.