Obowiązek przyjmowania zwrotu towaru zakupionego przez klienta w sklepie internetowym, a oddawanego w salonie stacjonarnym
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. W takim przypadku obowiązany jest zwrócić towar. Czy może to zrobić w sklepie stacjonarnym sprzedawcy, mimo że zakup nastąpił w sklepie internetowym?
Generalnie miejsce zwrotu towaru powinno być określone przez sprzedawcę, jeżeli jest inne niż jego siedziba. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o prawach konsumenta nakazuje poinformować konsumenta o trybie, terminie, a także sposobie wykonania prawa odstąpienia od umowy. Jeżeli przedsiębiorca ma kilka adresów przedsiębiorstwa lub lokali sprzedaży (przykładowo sklepy stacjonarne) i nie wskazał miejsca zwrotu rzeczy, konsumentowi przysługuje prawo wyboru miejsca, w którym dokona zwrotu. W związku z brzmieniem art. 97 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym osobę czynną w lokalu przedsiębiorstwa przeznaczonym do obsługiwania publiczności poczytuje się w razie wątpliwości za umocowaną do dokonania czynności prawnych, które zazwyczaj są dokonywane z osobami korzystającymi z usług tego przedsiębiorstwa, zwrot w lokalu przedsiębiorcy należy uznać za skuteczny. Jeżeli jednak przedsiębiorca wskazał adres, pod który należy dostarczyć zwracaną rzecz, to konsument winien zwrócić towar właśnie pod ten adres.
W regulaminie sklepu internetowego może być zawarte postanowienie, zgodnie z którym konsument zobowiązany jest do zwrotu towaru na podany w tym postanowieniu adres. Jeżeli sprzedawca wskazał w regulaminie adres, na który należy dokonywać tzw. „zwrotów” na skutek odstąpienia od umowy, to przyjmowanie zwracanego towaru w sklepie stacjonarnym jest wyrazem dobrej woli sprzedawcy, a nie obowiązku.