Regulamin pracy zdalnej

Zgodnie z art. 67(20) § 4 KP, jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Minimalną treść regulaminu określa art. 67(20) § 6 KP.

Regulamin pracy zdalnej jest osobnym źródłem prawa i wynika z wprowadzenia przepisów w zakresie pracy zdalnej. Kodeks pracy nie wskazuje, jakoby kwestie zasad pracy zdalnej miały być ujęte w innych źródłach prawa (regulaminie pracy czy regulaminie organizacyjnym), tylko wprowadza nową instytucję w postaci regulaminu określającego zasady wykonywania pracy zdalnej. Przepisy określają procedurę konsultacji treści regulaminu z przedstawicielami pracowników. Pracodawca ma obowiązek przedstawić przedstawicielom pracowników projekt regulaminu, a następnie ustosunkować się do ich uwag i propozycji (vide: Praca zdalna. Kontrola trzeźwości. Nowelizacja Kodeksu pracy. Komentarz, dr hab. Monika Gładoch, CH Beck 2023). Nadto, regulamin pracy zdalnej jest tzw. lex specialis do regulaminu pracy. Z tych też względów treść przepisów w zakresie pracy zdalnej przemawia za wprowadzeniem osobnego regulaminu „określającego zasady wykonywania pracy zdalnej”, jako nowego źródła prawa obowiązującego w danym podmiocie.

Wprowadzając regulamin pracy zdalnej zalecam zweryfikować treść regulaminów już obowiązujących u danego pracodawcy, pod kątem wprowadzenia do ich treści „wzmianki” o instytucji pracy zdalnej (bez określania zasad tej formy wykonywania pracy).